Wednesday, January 25, 2012

jodoh saya ketentuan Allah,dan sy yakin tentang itu :)

salam ramah mesra,
Selalu kita dengar kawan-kawan  berkata soal jodoh,,tapi bila jodoh bagi dirinya masih belum tiba,,maka ayat yang sering digunakaan untuk menenangkan diri sendiri atau lebih tepat lagi,pasrah berbunyi seperti ini,, ‘’sesungguhnya JODOH ,ajal maut,dan rezeki seseorang manusia itu adalah ketentuan Allah,jd sebagai manusia,setelah berusaha,namun belum nampak
hasilnya,hendaklah kita berserah pd Yang Maha Esa’’

        Masih  teringat pada kata-kata  ustazah masa sekolah dulu,’’perempuan yg baik,utk lelaki yg baik,,dan perempuan yg jahat untuk lelaki yg jht,,sejauh mana awk terpisah dgn pemilik tulang rusuk awk,atas ketentuan Allah akn bertemu juga’’:)

  saya tak mendambakan jodoh saya nanti sekacak artis korea,,cukuplah si dia nanti seorang yg menjaga solatnya,,kerana melalui air wudu’ yg diambil sebelum solat sudah cukup menyerikan wajahnya,,

saya juga tak mengharapkan si dia seorang yg kaya raya,,cukuplah si dia seorang yg mnjaga solatnya,,kerana saya percaya,jika dia menjaga solatnya dgn baek,dia akan sentiasa hidup dlm keadaan sentiasa bersyukur dan bersederhana seperti saranan agama Islam,,

saya tak mengharapkan si dia nanti seorang yg bermulut manis,sentiasa memberikan kata-kata pujian,,cukuplah si dia seorang yg menjaga solatnya,kerana saya percaya jika si dia menjaga solatnye dgn baik,akan terlahir kata-kata yg berhikmah dari tutur bicaranya,menenangkn saya saat menghadapi musibah dgn ayat-ayat Allah,,

saya tak mengimpikan si dia nanti seorang yg dipandang mulia kerana pangkat dan kedudukan dunia yg si dia miliki,,sebaliknya biarlah si dia seorang yang dipandang mulia kerana akhlak yang baik dek kerana berkat solat lima waktu yang dia laksanakan dengan penuh tekun dan khusyuk seterusnya menjadi teladan kepada insan sekeliling.

Sesungguhnya dalam dalam dunia ini tidak ada insan yang sempurna,masing-masing mempunyai kelebihan dan kelemahan.Mungkin sesuatu perkara yang kamu mahir merupakan satu kelemahan kepada orang lain,macam tu juga sebaliknya. Moral of the story, belajar menerima diri seseorang itu seadanya, sebab,,,nobody is perfect :D

sy mungkin bukan individu yg baik serba serbi,tp sy sentiasa berusaha untuk jadi yg terbaik :)

No comments: